Logo Horton International Czech 2023
  • O nás
    • Profil společnosti
    • Náš tým
      • Leo Dittmann, MBA
      • PhDr. Leo Dittmann
      • Mgr. Pavla Světlíková
      • Ing. Marcela Mayerová
      • Ing. Miloslav Hekl
    • Global Offices
    • GDPR
  • Naše služby
    • Executive search a recruitment
    • Poradenství v oblasti managementu
    • Psychodiagnostika a AC
    • Services Worldwide
  • Obsazované pozice
  • Blog
  • Kontakt
  • Horton Worldwide

Změny práce: jak dlouho na jedné pozici je moc dlouho?

Zajímavosti

Každé tři roky? Nebo raději pět? Po jak dlouhé době má člověk změnit práci, aby nevypadal, že příliš dlouho zahnívá na jednom místě? Asi tušíte, že jednoznačná odpověď neexistuje. Záleží na profesi i na tom, co už máte za sebou. Přes tohle všechno platí, že častější změny práce mohou kariéře spíš prospět.

Junioři

Příliš časté změny nepůsobí v životopise moc dobře, to si povězme na rovinu. Vystřídat během čtyř let pět zaměstnavatelů – to není pro budování reputace ideální.

Výjimku mají částečně junioři, ale i oni jen na přechodnou dobu. Mladí lidé krátce po škole si mohou dovolit měnit práci častěji, třeba každý rok nebo dva, aniž by se na ně někdo díval skrz prsty.

Jednak samozřejmě proto, že ještě nemusí být jednoznačně vyhranění. Když je vám třiadvacet, je normální, že chcete především objevovat, co vám nejlépe sedí. Dalším důvodem je, že cíle a úkoly nastavené na juniorních pozicích lze většinou splnit poměrně rychle – za rok, za dva, někdy dokonce i za pár měsíců.

Co potom? Než čekat, až na dveře zaklepe stereotyp, je lepší pustit se do něčeho nového. Ať už to bude jiná pozice ve stávající firmě nebo úplně nová příležitost.

Senioři

U lidí, kteří zastávají seniornější pozice, je to trochu jinak. Ti si obvykle nemohou dovolit měnit práci každý rok nebo dva, aniž by jejich životopis neutrpěl na důvěryhodnosti.

Cíle a úkoly na seniornějších pozicích jsou většinou nastavené dlouhodoběji. Počítá se například s určitým cyklem a tím, že výsledky se projeví až v budoucnu. Nedávalo by tedy smysl pečlivě zasít a těsně před úrodou prásknout do bot.

Ovšem i tak – po třech nebo čtyřech letech na jedné pozici se přirozeně dostavuje pocit, že by to chtělo změnu. Úkoly se „podezřele“ opakují, všechno běží tak nějak stejně. Případně chybí prostor prosadit určité změny, což může být z dlouhodobého hlediska ubíjející.

Doba, kdy se dostaví výše popsaný pocit, je individuální. Hodně záleží i na oboru a typu práce. Ve firmách zaměřených na rychloobrátkové zboží se potřeba změny může ohlásit dříve, než když děláte ve společnosti zabývající se produkty s delším životním cyklem.

V každém případě – zůstávat další roky v práci, která vám nevyhovuje, nemá smysl. Ani když vám někdo (zdravíme maminky) bude tvrdit, že je to dobré kvůli životopisu.

Jak dlouho je moc dlouho?

Dříve platilo, že čím déle člověk v jedné práci vydrží, tím líp. Dnes už je spíše raritou, pokud má někdo v životopise napsáno, že na jedné a té samé pozici vydržel deset, patnáct let (mluvíme o té samé pozici, ne o různých místech vystřídaných v jedné firmě).

To, jestli v práci zahníváte, nepoznáte pouhým pohledem do kalendáře. Pokud se vám ale zdá, že už se nikam neposouváte a v současné práci nevidíte příležitost s tím něco udělat, je možná čas poohlédnout se jinde.

Například podle průzkumu amerického úřadu práce dnes lidé na jedné pozici vydrží v průměru 4,4 roku. U těch, kterým je mezi 20 až 30 lety, je to ještě méně – setrvají nejvýše 3 roky. To znamená, že dnešní dvacátníci a třicátníci za život vystřídají 15 až 20 zaměstnání, a to bude bráno jako naprosto normální věc.

Klidně půjdou dál

Dříve vám lidé na otázku, co dělají, odpověděli: „Pracuju pro banku ABC.“ Prostě jmenovali konkrétního zaměstnavatele. Dnes vám na stejnou otázku odvětí: „Dělám projektového manažera.“ Zdůrazní svou profesi, ale název zaměstnavatele nemusí být pro konverzaci až tak zásadní.

Zajímavé, že? Lidé dnes o práci přemýšlejí více individualisticky. Chtějí se rozvíjet, mít dobré kolegy a věnovat se věcem, které je zajímají. Pokud jim to nějaká firma neumožní, klidně půjdou o dům dál. Bez zášti vůči zaměstnavateli nebo pocitu selhání, že u ničeho pořádně nevydrží.

» Podívejte se, jaké příležitosti firmy nabízejí ve vašem oboru

Jana Kutarňová, Jobs.cz

Related Posts

Zajímavosti

Přejeme krásné Velikonoce

Zajímavosti

PF 2025

Zajímavosti

Ohlédnutí za globální konferencí Horton International v Irsku

Nejnovější články

  • Přejeme krásné Velikonoce
  • PF 2025
  • Ohlédnutí za globální konferencí Horton International v Irsku
  • Výzvy pro management v Česku a Německu
  • PF 2024

Kategorie

  • Blog (39)
  • Pracovní pohovor (8)
  • Psaní životopisu (3)
  • Svět práce (55)
  • Trendy (16)
  • Uncategorized (1)
  • Zajímavosti (51)
Global News

Kontaktujte nás

Máte zájem využít našich dlouholetých zkušeností?

Kontaktujte nás!
Horton International Czech s.r.o.

Praha, Čechy: (+420) 602 178 767
Morava: (+420) 602 788 884

  • O nás
  • Naše služby
  • Obsazované pozice
  • Blog
  • Kontakt
  • Horton Worldwide
  • Zásady cookies (EU)
  • GDPR

Ochrana osobních údajů

© Horton International Czech s.r.o. 2018

Spravovat Souhlas s cookies
Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb. Vyberte jednu z možností níže. Svou volbu můžete stejným způsobem kdykoliv změnit.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Přijmout jen vybrané
{title} {title} {title}